Novinky

Crème de la Crème 8

Naša prehliadka výrazných francúzskych filmov má osem rokov. Usadila sa bezpečne v marcovom Mesiaci frankofónie, vybudovala si publikum, našla svoju sieť slovenských kín i prijateľnú programovú, ekonomickú aj distribučnú formu.

V ôsmom ročníku máme v pelotóne slovenských aj česko-slovenských premiér štýlovo osem filmov. Francúzska filmová mašina produkuje ročne dvesto až tristo filmov a povedať, že osem z nich dáva obraz galskej kinematografie, nemôžem. Môžem však našimi premiérami upozorniť na trendy, témy, aktuality, kontext a stabilné hodnoty, ktoré naši diváci od Francúzov čakajú.

Otváracie filmy prehliadky sú toho príkladom. Stratené ilúzie režiséra Xaviera Giannoliho, veľké historické plátno s veľkolepou výpravou, hereckými hviezdami a predlohou v podobe Balzacovho rovnomenného románu, sú ideálnym mostom medzi minulosťou a dneškom. Generácie slovenských divákov vyrastali na troch fenoménoch francúzskeho filmu: cinefili na francúzskej novej vlne, televízni diváci na Funèsových komédiách a publikum v kinách na veľkých príbehoch z francúzskej histórie. Stratené ilúzie sú ukážkou, ako má súčasný historický film vyzerať. Z minulosti si má vybrať relevantnú tému. Zredukovať Stratené ilúzie len na dobové novinárske prostredie a konflikt obchodu, etiky a pravdy znamená nevšímať si ďalšie úrovne Balzacovho rozsiahleho diela. Ale pre mňa je to hlavný aspekt réžie Xaviera Giannoliho, ktorý skúma slabo strážené hranice medzi etikou, peniazmi a novinárskou slávou vo viacerých svojich filmoch. Tento konflikt vznikol už na začiatku, pri prvých masovo čítaných novinách. V našej ére sociálnych sietí a informačných fejkov len vybuchol do gigantických rozmerov. A keď hľadáte kandidáta na Césara za vedľajšiu úlohu, všimnite si Xaviera Dolana. Sadlo mu to. Možno ani veľmi nehral. Mimochodom, Stratené ilúzie majú rekordných 15 nominácií na francúzske filmové ceny.

Žurnalisti a médiá sú témou aj ďalšieho otváracieho filmu. Bruno Dumont prináša France. Léa Seydoux je na vrchole svojej novinárskej slávy. S konzekvenciami, ktoré neprezradím. Ale pripravte sa na klasickú dumontovskú analytiku, kritickú moralitu, zvrat v príbehu a možno trochu aj paródiu. Dumont rieši výrazné ženy a dobu, ktorá s nimi bojuje: Camille Claudel, Janu z Arcu a teraz France – sú v jednej skupine.

Režiséra Arnauda Desplechina a jeho Klam si nemožete nevšimnúť. Nielen pre Léu Seydoux, ale aj pre prostredie zo slávneho románu Philipa Rotha – intelektuálne, spisovateľské. A opäť vratké.

Súčasný hudobný film predstavuje Tralala. Pre mňa ambivalentná filmárska enigma. Neviete presne prečo, ale tento film vás svojou chcenou naivitou a zároveň energiou priťahuje. Mathieu Amalric je v pohode a v polohe, ktorá mu sedí. Možno tak ako Dolan v Stratených ilúziách bez veľkého hrania. Tralala nám prináša formu New French Burlesque, o ktorej sa teraz veľa diskutuje. Budeme sa jej venovať aj v budúcnosti.

Krížová výprava Louisa Garrela bola uvedená v Cannes v novej sekcii Filmy pre klímu. Áno, je v nej podstatný moment „zachráňte planétu“, ale hlavne ide o dobrú vzťahovú rodičovskú skoro až komédiu. Výkony detských hercov sú parádne.

V slovenskej premiére prinášame aj „zabudnutý“ starší film Elieho Wajemana Anarchisti – pre tému, ktorá je opäť aktuálna, nielen historická, ale aj pre silné duo Tahar Rahim a Adèle Exarchopoulos.

Koprodukčný potenciál filmu z francúzsko-švajčiarskeho okruhu zastupuje Oľga. Šport a politika. O to tragickejšie, že ide o Ukrajinu a mladú gymnastku, ktorá reprezentuje Švajčiarsko, ale, pochopiteľne, nedokáže sa odstrihnúť od udalostí doma. Hlboko pravdivá ľudská dráma. Pre mňa jeden z najlepších európskych filmov minulého roka.

A ešte jedna smutná aktualita. Filmom Sibyl si pripomenieme tragický skon jedného z najvýraznejších hercov mladšej strednej francúzskej generácie. V čase pandémie a vojenských konfliktov nám umrel Gaspard Ulliel na lyžiach. Nespravodlivé a smutné.

Nakoniec zopakujem to, čo každý rok. Crème de la Crème uvádzame v Bratislave a tradične už aj v desiatkach ďalších slovenských kín, ako aj na Edisonline, našej festivalovej VOD platforme. Prehliadka je ukážkou spolupráce Francúzskeho inštitútu na Slovensku a Veľvyslanectva Francúzskej republiky, teda štátnych inštitúcií, so súkromnou mediálnou spoločnosťou Film Europe. Dovoľte, aby som poďakoval za podporu a schopnosť vidieť v spojení štátnych inštitúcií a súkromnej iniciatívy príklad, ako sa môže kultúra vyvíjať aj v budúcnosti. Film Europe má kultúrnu, ale aj ekonomickú motiváciu prinášať na Slovenko výrazné francúzske filmy. Motivácia Francúzskeho inštitútu v spolupráci s Film Europe je rovnaká – prinášať na Slovensko výraznú filmovú francúzsku kultúru. Nech nám to takto vydrží.

 

Ivan Hronec
CEO, Film Europe

Milí nadšenci filmového umenia,

som mimoriadne rád, že vám môžem predstaviť 8. ročník Crème de la Crème, ktorý je neprehliadnuteľným festivalom francúzskeho filmu na Slovensku.

Sme radi, že vám aj tentoraz prinášame originálny ročník s bohatým a pestrým programom, ktorý bude dostupný divákom po celom Slovensku. Okrem toho je tento festival súčasťou Mesiaca frankofónie, ktorý tradične oslavujeme v marci.

Crème de la Crème nám dáva príležitosť vyzdvihnúť počas celého jedného týždňa to najlepšie z francúzskej kinematografie, a to vďaka filmom, ktoré dokážu osloviť všetkých divákov. Náš partner Film Europe Media Company zostavil ako vždy kolekciu filmov zloženú z noviniek a z overených titulov, ktoré odzrkadľujú kvalitu siedmeho umenia – filmového umenia – vo Francúzsku.

Filmy, ktoré budú v predpremiére uvedené na Slovensku, nám predstavia podmanivé postavy, stelesnené skvelými hercami a herečkami, ktorých talent robí filmové umenie takým silným a intenzívnym. Sme presvedčení, že tieto filmy budú na Slovensku rovnako úspešné, ako boli vo Francúzsku.

Osobitne by som sa chcel veľmi pekne poďakovať všetkým našim váženým partnerom za dôveru a podporu, ktoré sú nevyhnutné pri realizácii tohto podujatia.

Prajem vám krásny a intenzívny týždeň plný filmových zážitkov.

Pascal LE DEUNFF
J.E. francúzsky veľvyslanec na Slovensku

X
//]]>